Kvinnedagen i Uganda

8. mars i Uganda er ingen spøk. Det er offentlig helligdag, og vi skal være med å gå i tog under banneren til Miles2Smiles’ sparegruppe for kvinner. Dette blir ikke bare første gang jeg skal gå i 8. mars-tog, men også første gang jeg blogger den 8. mars. Jeg tipper det blir en hel del debatt hjemme i Norge i dag om både det ene og det andre, men jeg vil egentlig bare benytte anledningen til å fortelle om hvor imponert jeg er over mange av kvinnene her i Uganda.  kompaIMG_5729

Jeg har møtt kvinner som er blitt forlatt av mannen og sitter igjen med barn og huslån, uten utdanning eller fast inntekt.

Kvinner som har startet opp helt på egenhånd da ingen andre hadde troa på dem og de bare kunne stole på seg selv.

Kvinner som går på jobb hele dagen lang, hver dag, for luselønn, og som ikke kan vente annet enn mer arbeid når de kommer hjem.

Kvinner som hjelper hverandre ut av nøden ved å spare penger sammen, utveksler råd om barneoppdragelse eller får hjelp når barna er syke.

Enker og alenemødre som ikke kan betale for skolegang til alle barna, og blir tvunget til å velge hvilke av barna som skal få fortsette på skolen.

Kvinner som har satset på utdanning og fått gode jobber, men har måttet ofre et liv som husmor og blir sett på som en trussel av mange menn.

Kvinner som har en utrolig kjærlighet for sine barn, samme hva de måtte gå igjennom.

Men jeg har enda ikke møtt den kvinnen som har gitt opp.

kompaIMG_5743

Jeg ble med sjefen min Catherine til City Council (tilsvarende kommunen) for å ordne med paraden, og på kontoret for utvikling, hvor vi var, jobba det kun kvinner. Da jeg påpekte det, svarte de kontant: “Of course. Do you think it’s the men who develop this country? Empower the women; empower the community.”

Til alle kvinner over hele verden (som kan lese norsk):

Gratulerer med dagen!

Dette innlegget ble publisert i Alt mulig, Uganda og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Kvinnedagen i Uganda

  1. Beate sier:

    Gratulerer med dagen! Her i Norge feirer jeg med røde sokker og kake idag, men jeg husker veldig godt dagen i Uganda. I Uganda fikk kvinnedagen og kampen for likestilling en helt ny mening! Nyt dagen
    Hilsen Aunty Betty

  2. Wænkiz sier:

    Hei alle sammen og gratulerer med dagen!

    Personlig er jeg lettere skeiv, kaller meg selv for Wænkiz, og er født på kvinnedagen. Jeg er gutt, og som sagt skeiv, og er stolt av det – det får meg til å føle meg mer kvinnelig. Derfor er jeg en stor fan av kvinnedagen og feirer med røde sokker!

    Wænkiz.

  3. Zænkinz sier:

    Grattis sjæl

  4. Silje sier:

    ..men jeg har ennå ikke møtt den kvinnen som har gitt opp..

    ..må du aldri møte henne; må hun ikke eksistere! Sterk lesning. LIKER så det holder.. :)

    Mvh kvinne som heller aldri ga opp.. ;)

Legg igjen en kommentar

