Fakta om Uganda du ikke engang visste at du ville vite

Her om dagen avtalte jeg med våre venner fra koret at vi skulle møtes på korøvelse tirsdag kveld. Jeg spurte dem på luganda når det begynte, og da svarte de (på luganda): “Klokka tolv på kvelden!” Det syntes jeg kanskje var litt i seneste laget å starte en korøvelse på, men så huska jeg plutselig noe jeg hadde lest: På luganda sier man at klokka er tolv når den er seks, ett når den er syv, to når den er åtte, og så videre. Ja, nå tenker du kanskje at det var veldig unødvendig og tullete, men egentlig blir det mer logisk enn vår måte å lese klokka på. Grunnen til det er ganske enkel:

Uganda ligger på ekvator. Altså er dagen like lang som natten, og sånn er det året rundt. Cirka klokka syv står solen opp, og er der i tolv timer. Men i stedet for å si at dagen begynner i den syvende time, snur man klokka opp ned og sier at den begynner i den første time, altså klokka ett. Når det blir mørkt om kvelden så er klokka blitt ett igjen. Slik blir det dag og natt i tolv timer fra ett til tolv. Genialt, spør du meg. Bare husk at det blir noe helt annet dersom du tar ei digital klokke og snur den på hodet.

elections001px

-Ja, nå forstår jeg. Takk, Kikki!

(De parykkene synes jeg er det aller beste med tidligere britiske kolonier).

Dette innlegget ble publisert i Uganda og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

