Hvorfor du burde lære deg rosemaling

Det er ikke bare bare å være hvit i Uganda. Man kan bli møtt med mye forskjellige fordommer, for eksempel at man er veldig flink på data og pedagogikk, men kanskje ikke har fullt så imponerende ferdigheter når det kommer til dansing, vasking (både av seg selv og sitt eget hus) eller håndarbeid. Jeg fikk faktisk bare så vidt lov til å prøve å lage mitt eget bastskjørt i forrige uke, da vi lagde forskjellig materiell som skal brukes i det nye skoleåret. Bekymringen bredde seg over hele rommet da jeg satte i gang å flette. Vil dette gå bra? 

kompaIMG_4693

Resultatet ble nok ikke veldig profesjonelt (basten røyk), men min respekt for afrikansk håndarbeidskultur økte betraktelig. Det er utrolig koselig å gå på markedet og se kvinner og menn som sitter bak symaskinene sine og skreddersyr dresser og skoleuniformer. Det er et spesielt fellesskap mellom damer som sitter på matter og fletter, vever eller sorterer ris eller peanøtter mens de skravler og ler. Maskinlagd er jo veldig flott det også, men jeg tror ikke maskiner har det så morsomt som mennesker mens de lager matter.

kompaIMG_4907

Ikke bare kan uganderne lage kjempefine håndlagde kurver, tepper og smykker, de er kjempeflinke til å bruke materialer om igjen. En gammel metallboks blir til ei parafinlampe, hjulkapsler blir til kullovner, papirstrimler blir til perlesmykker, eller miks og triks med fire runde plastbokser og litt ståltråd så har du en kjempekul lekebil. En annen fiks idé er å ta brukte dekk og lage sandaler kan vare kjempelenge uten å bli slitt.

kompaIMG_4894

Hos en gjeng i Mbale som jobba på en stor haug med dekk og lagde sandaler og tau.

kompaIMG_4905

Katalemwa Cheshire Home er et senter for handikappede barn i Kampala. Her lages det proteser, krykker, rullestoler og spesialsko.

kompaIMG_4898

kompaIMG_4896

Naomi er ganske afrikansk av seg. Det er sikkert derfor hun er så flink til å flette.

Poenget mitt er at det er veldig tøft å være flink på håndarbeid. Det er enda tøffere å være flink til å bruke skrap til håndarbeid. Det er noe spesielt og kunstnerisk hjemme i Norge, her er det bare fornuftig.

kompaIMG_4893

Til sist: ukens videoblogg, litt forsinket på grunn av strømstans. La deg imponere og sjarmere av ungene på Miles2Smiles som digget å danse til Michael Jackson da vi tok med reiseradioen vår en dag.

Ett minutt episode 14
Dette innlegget ble publisert i Analoge bilder, Miles2Smiles, Uganda, Vlogg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvorfor du burde lære deg rosemaling

  1. OsloJente90 sier:

    Så misunnelig Kristine! Er helt ufattelig å lese og se det du gjør der nede!! Nesten ufattelig at vi befinner oss på den samme jorda… Skal ikke bli filosofisk, så vi ender med det… Pluss at jeg gleder meg til du kommer deg hjem til norsk mat igjen, for klærne dine henger litt i løseste laget… Noen skikkelig gode veggisburgere eller hva? Topp kvalitet!

    Savner deg!
    Inger

    • Kikki sier:

      Hei Inger! Skjønner ingenting jeg, jeg gafler jo i meg maismelgrøt, bønner og små bananer til den store gullmedaljen, men XXL-gratis-t-skjortene mine er fortsatt like løse. Kanskje jeg burde komme på besøk til deg og ha matfest med crisps, chips & lager:)

Legg igjen en kommentar

