Mockracy

kompaIMG_4824

I dag er det NRM-dagen og offisiell fridag i Uganda (NRM er partiet til president Museveni), og i lyset av dette og folkeavstemningen som nettopp var i Sudan, kunne det vel passe med en liten valgoppdatering. Siste nytt fra lokalen er at NRM delte ut gratis t-skjorter og plakater her om dagen, og hvis du trodde publikummet på VG-lista topp 20s sommerturné var ivrige etter gratis t-skjorte, så skulle du sett hvordan kvinner og menn risikerte livet med å løpe over trafikkerte gater for å prøve å få fatt på en av de gule trøyene.

Å lese avisa for tiden er triste saker, men langt ifra kjedelig. En av de store nyhetene er at en gjeng parlamentsmedlemmer har gått ut i offentligheten og levert tilbake et uventet lønnspålegg de hadde fått inn på konto, like før de skal ha kontroll av statlige prosjekt. Merkelig nok er det ingen som har sagt seg ansvarlig for lønnspålegget eller som vil ta imot returen. Samtidig sliter departementene med økonomien. De har faktisk ikke penger i det hele tatt. Kuttene er utrolig store. Ansatte i blant annet biblioteket, Styret for Kvinner og Styret for Barn, mister lønna si. Andre avdelinger har ikke råd til penger for transport, mat eller utstyr. Men på papiret har regjeringa gitt mer penger enn hva som er brukt. Merkelig nok er det noen kilder som hevder at disse pengene har blitt brukt på valgkampanjer. Apropos det, så skal det ikke være så lett å drive valgkampanje, med mindre det er for NRM så klart. Hovedutfordreren til NRM er IPC og deres kandidat Besigye. De brukte masse penger på å få spilt radioreklamer på en radiokanal, men sier i ettertid at kanalen ikke har spilt av reklamene på langt nær så mye som de har blitt betalt for. Merkelig nok er det snakk om det en statlig kanal eid av Museveni. Besigye har hatt litt av vært å stri med han, livvaktene hans ble nemlig nylig arrestert. Det som hadde skjedd, var at de ble blandet inn i en slåsskamp mellom IPC-tilhengere og NRM-tilhengere. IPC-tilhengerne har sagt at folkene til NRM hadde delt ut penger for at folk ikke skulle gå på Besigyes kampanje. Besigye er nå uten livvakter. Fortsettelse følger?

Hvis du stusser på illustrasjonsbildet: det er fra vår private samling valgplakater, som vi har samlet opp igjennom tiden vi har bodd her. Kronjuvelen er jo Museveni selv, en plakat som satt mye bedre på gjerdet enn det først så ut som. Jeg ble stående og lirke på plakaten ganske lenge, midt i Kampala, midt på dagen. Folk stoppet opp for å se på, eller ropte at jeg kom til å bli arrestert hvis politiet så meg. Andre var uenige da jeg sa at jeg ville henge den opp på veggen hjemme. Det utviklet seg egentlig til en liten debatt på gata. Senere fikk jeg vite at det faktisk er blitt informert om at politiet vil arrestere alle som prøver å ta ned valgplakater. Kjempe.

Dette innlegget ble publisert i Uganda og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Mockracy

  1. Ester Marie sier:

    Hei Kikki!!! Plakatstjeling hørtes jo relativs skeptisk ut.. Det er en hel gjeng fra Madagaskar som skal til Uganda på studietur neste uke for å besøke skoler, det er vell ikke sånn at ting stenges i forkant? Kommer noen ganger på at du har vært her, det er sikkelig rart, for først så tror jeg det er en drøm, og så, vent, nei! Savner deg, håper alt går bra med dere, du er bra Kristine! :)

  2. Kikki sier:

    Hei Ester! Skolene har fortsatt juleferie og begynner igjen enten på mandag eller uka etter der igjen. Men så vidt jeg vet har alt oppe selv om det er valg. Jeg synes også det er fryktelig rart! Jeg er så utrolig glad for at jeg reiste til Madda. Alt går veldig bra her, fint å komme tilbake til superstjerne-livet igjen, og ikke minst var det fint å kunne snakke med folk igjen. Håper du har det fint der med alle trappene og ansiktsmaskene <3

  3. Hei Kikki!
    Noe har skjedd, jeg kommer inn på wp i Kina. Jeg hadde *like*d også om kina likte fb.
    Det er flott å lese bloggen din, du er flink å skrive!
    Gleder meg til å møtes på hald å få lære mer om Uganda.
    Klem fra Ingvil

  4. Kikki sier:

    Hei! Var virkelig hele wordpress sensurert? Det er jo helt utrolig.
    Takk, det betyr mye å få høre det fra en ekte kjendisblogger:)
    gleder meg masse til å møtes igjen på Hald! Tenk så kjekt, da kan vi gå rundt i nesten helt lik topp (bildebevis på face… åja. stemmer.) i mandals trivelige gater.

Legg igjen en kommentar

