Å ha reisekondis

er lurt i Afrika. De siste ukene har jeg fått reist og sett masse nytt, og hadde en jule- og nyttårsfeiring jeg aldri kommer til å glemme.

Jula ble tilbringt på ei paradisstrand på Mombasa med en kul og tøff Hald-gjeng på 15 stk. På stranda vi bodde med var det fiskermenn, innpåslitne smykkepushere, masaigutter som jobba som utestedsvakter, stappfulle dansegulv, kritthvit sand, gode muligheter for å få annengrads forbrenning (takk til rødt hår og fregner og alle pigmentene som følger med dere) og generelt et utrolig avslappende sted. Julaften ble feiret med nyfisket assortert fisk fra det Indiske hav og bål på stranda, med ei palmegrein som god erstatning for julegrana. Vi sang julesanger, fikk pakke og sendte opp et voldsomt fyrverkeri mens vi ønsket hverandre en fredelig jul.

Mombasa var også hjemmet til mange interessante apekatter. De viste seg å ikke være særlig menneskesky, og veldig glade i mat. Jeg fikk erfare at å sovne på matvakt ikke var spesielt lurt, da man kan risikere å våkne opp ansikt til ansikt med en ananasslurpende ape som stirrer på deg, eller at det kommer en nattape hoppende inn i et hull i stråtaket og forsyner seg av godsaker på kjøkkenet som mel og vannpipetobakk.

Etter å ha reist i to dager på buss hjem igjen til Kampala, satte jeg meg like så greit på et fly til Madagaskar. Mitt reisetips til andre som tenker å dra dit, vil være å lære seg litt fransk. Eller kanskje ha nummeret til de man skal besøke. Det hadde ikke jeg tenkt på før jeg landa på Antananarivo, men ble heldigvis på mirakuløst vis møtt av kjente og kjære Marie og Alex på flyplassen, og kjørt i verdens fineste taxi hjem til senteret der Marie og Synnøve jobber.

Madagaskar viste seg å være utrolig annerledes fra det Afrika jeg kjenner. Stundom følte jeg at jeg var på Cuba, stundom i Indonesia, eller til og med Frankrike. Jeg fikk se fontener, strandpromenader, balkonger, brosteinsgater, søte gamle menn i stråhatt og bakerier med baguetter, croissanter og kjempegod kaffe. Gasserne var et utrolig avslappa folk som ikke ropte etter hvite eller var påtrengende. De gikk med lite tildekkende klær, holdt hender offentlig, og drakk og røykte overalt. Og så brukte de vekt på markedet. Og kjørte på feil side av veien. Lurer på om de føler seg afrikanske i det hele tatt. Ei dame som fikk høre at jeg bodde i Uganda lurte på om ugandere gikk med klær, eller om de bare brukte blader. Jeg kunne avsløre at ugandere i aller høyeste grad går med klær, de også. 

kompaIMG_4449

Noe jeg synes er veldig lurt å gjøre når man er på Madagaskar, er å spise lychee. De smaker litt som druer og er nydelige i all sin klissethet.

kompaIMG_4453

Noen av lemurene vi fikk hilse på i dyrehagen. De lagde rare, gryntende lyder og hadde altfor små bur. Muslemuren nøyde seg med å bo i en stokk.

kompaIMG_4444

kompaIMG_4441

Kikki innser at hun vet for lite om frukt, del 5: Oppdagelsen av hvordan ananas gror.

kompaIMG_4455 kompaIMG_4452

Mitt tredje reisetips for Madagaskar vil være å ha nettopp god reisekondis, for det kommer godt med når du plutselig finner du deg selv på en buss hvor ingen snakker samme språk som deg, mp3-spilleren din er tom for strøm og det eneste du har å finne på i åtte timer, er å høre på den tonedøve bussjåførens plystring til ABBA gold og tenke ut dilemmas for seg selv. Ville du hatt en vinge og en arm, eller ti fingre på en hånd og null fingre på den andre?

kompaIMG_4445

Nå er jeg endelig tilbake i det Rosa Palasset, og begynner å jobbe igjen på mandag. Hvis det er noen jeg har savnet i jula, er det alle de herlige barna på Miles2Smiles, og jeg kan nesten ikke vente med å konstant leie, løfte, synge med eller trøste de små vennene mine. 2011 har hatt en utrolig bra start, og jeg gleder meg til å se hva året vil bringe! Godt nyttår til dere alle sammen.

Dette innlegget ble publisert i Alt mulig, Analoge bilder og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Å ha reisekondis

  1. Evis sier:

    dilemmas<3 og fine fotos!

Legg igjen en kommentar

