Noen ganger må man se på seg selv og le

Det hender at jeg bytter synsvinkel i et par sekunder. Jeg flyr ut av min egen kropp og ser på hva som skjer. Noen ganger flyr jeg ikke lenger enn rett ved siden av meg selv, noen ganger flyr jeg helt opp til himmelen, og noen ganger flyr jeg helt ut til det ytre rom. Da tenker jeg på hvor rart det er at jeg aldri vil få oppleve denne verden som en annen person enn nettopp meg selv. Jeg er bare én skjebne i et mylder av liv på en planet som er bitteliten i sammensuriet av stjerner og melkeveier, og allikevel opplever jeg livet som ubeskrivelig viktig og meningsfylt. Sånne tanker er nesten for store til at de får plass i hodet, og det er kanskje derfor de bare er der i korte perioder av gangen.

Her i Uganda synes jeg ofte jeg får se hvor absurd denne verden er. Hvis det hadde kommet utenomjordiske til vår planet, tror jeg de hadde ledd av oss. Tenk at det går an å leve så forskjellig som vi mennesker gjør, og tenk så mye rart man kan venne seg til og kalle for normalt etter hvert! Hvorfor er det unormalt for jenter å ha skalla hår? Hvorfor er det normalt å spise brød til frokost? Og hvorfor er det normalt å skulle gjøre om alle rutiner og spisevaner fordi det er desember? Det er jo bare vi selv som gjør det normalt. Jeg tror terskelen min for å synes noe er unormalt har blitt flyttet en god del de siste ukene. Men plutselig skjer det et eller annet som bare blåser deg ut av støvlene, og man husker igjen hvor løyerlig denne jorda er. Som øyeblikkene fra kampanjene de driver i Kampala for tiden, og som er tema for ukens Ett Minutt. Valget i Uganda er i februar og hva jeg tenker om det kan du lese her.

Ett minutt episode 9
Dette innlegget ble publisert i Alt mulig, Vlogg og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

