Har vi reist i tid?

kompaIMG_2318

“Hva, bruker dere ikke lommetørkle?” utbrøt lugandalæreren vår, Ananyas, og nærmest hoppet i stolen. “Men dere er jo jenter! Hvordan tørker dere svetten fra ansiktet da?” Jeg og Birgit måtte ærlig innrømme at det hadde vi egentlig ikke tenkt over, men vi brukte vel bare t-skorteermet. “På bussen?” hvinte Ananyas. Da slo en tanke, som har slått meg mange ganger siden jeg flytta til Kampala, meg. Jeg bor jo på sekstitallet. Her er fire grunner til det:

Kjønnsroller. Det er tydelige forskjeller på det å være jente eller gutt. Damer bruker sjeldent bukse, og ser alltid stelt ut på håret. De er forventet å ta seg av ungene, lage mat og vaske. Dameyrker er skredder, fruktselger eller frisør. Mennene kjører rundt på moped uten hjelm og plystrer etter jenter. Homofile menn finnes ikke. Noen har flere koner. Manneyrker er sjåfør, konduktør på bussen eller mekaniker. Så må det også nevnes at Uganda scorer høyt på likestillingsmålinger, og det er både kvinnelig politi eller presidentkandidater.

Kostnader. Man har ikke råd til hva som helst. Kjøtt, for eksempel. Kylling er festmat. Lokale varer er billigere enn importerte, og hvis man har noe som er ødelagt, er det billigere å reparere det enn å kjøpe nytt. Folk samles i store grupper for å se tv ute på gata. Ungene leker med kjepp og hjul. De tingene man har, passer man godt på.

Handling. Selvbetjening er ikke den vanligste formen for å handle, og til og med på supermarked følger det en person etter deg, hjelper deg å finne ting og holder kurven din. Handling er langt fra noen privatsak. På markedet får man gjerne noen faste folk man handler av, som alltid lurer på hvor du har vært, og hvis man ikke har kjøpt bønner på ei uke bør man ha en god grunn for det.

Helse. Man er ikke veldig opptatt av å spise salat eller råkost. Et vanlig kosthold består av tradisjonsrik mat som inneholder masse stivelse, sukker og fett. Samtidig er overvektige nærmest ikkeeksisterende. Man jobber lenge, og er i aktivitet hele tiden. Man har ikke bil, man vasker klær, gulv og oppvask for hånd. Mange bærer tunge dunker med vann hver dag.

Det finnes mange andre grunner også, som at man må på postkontoret for å poste brev, og til banken for å betale regninger, man bruker ikke bilbelte og så videre. Men jeg får ta hensyn til at ikke alle er like interessert i sekstitallet som meg selv, og stoppe her. Jeg koser meg ihvertfall veldig mye med å føle at jeg ikke er i fremtiden. Og jeg lover at jeg skal gå til anskaffelse av et lommetørkle. God helg!

Dette innlegget ble publisert i Uganda og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Har vi reist i tid?

  1. Tilbaketråkk: Overskrift |

Legg igjen en kommentar

