Kaker, kor og skitne knær

Det har blitt mye familie de siste dagene. Først fikk vi møte familien til sjefen vår, Catherine. Til vår store glede bestod den av mennesker som ikke bare hadde vært i Norge, men også hadde suvenirer fra fedrelandet plassert på de snodigste steder i huset sitt. Dessuten viste de seg å være litt av noen bakeentusiaster, og spanderte både hjemmelagd sjokoladekake og rundstykker på oss. Du kan tro stemningen var i taket.

Den andre familien vi har tilbringt tid med, er koret vårt. Nå velger jeg altså å utvide begrepet familie litt. Vi har en haug med øvelser framover, og bruker flere timer i strekk på å svaie fra høyre til venstre og late som om vi husker tekstene. Noen ganger knipser vi også.

Så fikk vi møte enda mer familie, i dag var det læreren vår som tok oss med til Ndejje sensecsch, eller ungdomsskole og videregåande om du vil, for å møte både den ene og den andre slektingen som slet med eksamensnerver. Her i Uganda er nemlig et skoleår og et kalenderår det samme, så juleferien her fungerer som sommerferien i Norge. Det var nå iallefall en gedigen internatskole, med 1200 beboere og et veldig bra motto: No pains no gains. Konkurranse

Konkurranse! Klarer du å finne t-skjorteskillet? Spill og vinn!

Vi reiste videre i Ugandas grønne omgivelser og fikk møte resten av familien til læreren vår, som hadde både griser, høns, gresskar, tomater, sukkerrør og masse annet rart. Birgit ble veldig lettet da hun endelig fikk tilbringe litt tid med ei ku igjen, og denne sjansen til å briljere med kameraet lot jeg ikke gå fra meg.

kompaIMG_2429

kompaIMG_2443

Noen parkeringsgård hadde de derimot ikke. Selv om man skulle tro at å parkere på en plen, et par timer etter at det har fosset ned med regn, burde funke bra, gjorde det kanskje ikke det. Bilen satt fast. Jeg viste god rutine da jeg stilte meg rett bak bakhjulet for å sku bilen, som jo kom seg løs. Det gjorde også en god del jord, som både jeg, klærne mine og et par andre ivrige dyttere fikk smake på. Nå var det Birgits tur til å trylle med kamerainnstillinger, og klarte å fange denne opplevelsen på upåklagelig vis. kompaIMG_2458

Dette innlegget ble publisert i Uganda. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

